وبسایت بهترین گزینه برای مشاغل آنلاین
روز دوشنبه 19 مهرماه ساعت 19:30 به وقت تهران شاهد اختلال در برخی شبکه های اجتماعی و پیامرسانها بودیم که این امر تاثیر مستقیم بر روی مشاغل آنلاین گذاشت. در این اتفاق شبکههای اجتماعی فیسبوک و اینستاگرام، همچنین پیامرسان واتساپ به مدت 6 ساعت از دسترس خارج شدند.
اتفاقی نادر که بسیاری را در دنیا شوکه کرد. بر اساس گزارشاتی که فیسبوک در توئیتر خود منتشرکرد، بروز اشتباه فنی دلیل اصلی این اتفاق بود. شاید بسیاری از مردم بگویند 6 ساعت که مدت زیادی نیست! اما باید بگوییم که همین 6 ساعت ضرر بسیار زیادی به اشخاص مختلف در سراسر دنیا و همچنین مشاغل آنلاین زده است.
طبق آخرین اطلاعات بر اثر این اتفاق فقط ثروت مارک زاکنبرگ حدود 7 میلیارد دلار کاهش پیدا کرد و ضرر بسیار زیادی به سهام فیسبوک وارد شد. همچنین قطعی شبکه های اجتماعی حدود 500 میلیون دلار به اقتصاد جهان ضرر وارد کرد!
این ضرر اکثرا به مشاغل آنلاین کوچک وارد شد که در شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک فعالیت میکردند. این اتفاق به ما نشان داد که شبکههای اجتماعی بستر مناسبی برای مشاغل آنلاین نمیباشد و بیش از پیش لزوم داشتن یک وبسایت برای کسب و کار خودمان را پر رنگ میکند.
در این مطلب سعی کردیم به طور خلاصه به این موضوع بپردازیم و ببینیم چرا داشتن یک وبسایت اینترنتی برای هر کسب و کار آنلاین ضروری است.
وبسایت یا شبکههای اجتماعی؟کدام یک بهتر است؟
دنیای اینترنت امروزه بخشی جدانشدنی از زندگی هر یک از ما شده است. هر روزه تعداد بیشتری از مردم به سمت استفاده از وبسایتها و شبکههای اجتماعی میروند. این افزایش شاید در شبکههای اجتماعی بیشتر به چشم بخورد. به دلیل جذابیت و سادگی استفاده از شبکههای اجتماعی هر روز بر کاربران آن افزوده میشود.
همین دلیل به علاوه کم هزینه بودن استفاده از شبکههای اجتماعی کافی است تا بسیاری از مردم به فکر راه اندازی کسب و کار خود در این پلتفرمها باشند و مشاغل آنلاین خود را در این شبکههای اجتماعی گسترش دهند.
مشاغل آنلاین امروزه یکی از پرسودترین فعالیتها در دنیا بدل شده است. کاربران با راهاندازی صفحاتی در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و یا تلگرام، اقدام به فروش محصولات و خدمات خود میکنند.
اما سوالی که پیش میآید این است که واقعا برای مشاغل آنلاین کدامیک میتواند باعث پیشرفت کسب و کار ما شود. داشتن یک وبسایت رسمی و یا استفاده کم هزینه از شبکههای اجتماعی؟ در ادامه به مزایا و معایب هر دو روش میپردازیم.
مزایای وبسایت برای مشاغل آنلاین
شما کمتر کمپانی یا بیزینس بزرگی را میتوانید پیدا کنید که وبسایت نداشته باشد. وبسایتها نسبت به رقبای خود طول عمر بیشتری دارند و به کسب و کار شما اعتبار میدهند. بیایید به طور واضحتر مزایای آن را مرور کنیم.
مزایای داشتن وبسایت برای مشاغل آنلاین:
• اعتبار بخشیدن به کسب و کار شما
همانطور که اشاره کردیم داشتن یک وبسایت حرفهای به کسب و کار شما اعتبار میبخشد. اعتبار داشتن فعالیت شما باعث جلب مشتری بیشتر و فروش بیشتر میشود. همچنین شما میتوانید با دریافت انواع اعتبارنامههای تجارت الکترونیک اعتماد افراد بیشتری را جلب نمایید.
• قابلیت اتصال به درگاه بانکی
شما در وبسایت خود میتوانید به درگاههای بانکی متصل شده و در سریعترین زمان ممکن پول کالا یا خدمات خود را دریافت نمایید. این امر حتی خیال مشتریان شما را بابت کلاهبرداریهای احتمالی آسوده میکند.
• کالا و خدمات خود را دسته بندی کنید
امکانی که به هیچ عنوان نمیتوانید در شبکههای اجتماعی انجام دهید دسته بندی کالا و خدمات است.
شما در وبسایت خود میتوانید به کالا و خدمات خود نظم ببخشید و با دسته بندی آنها، دسترسی را برای خود و کاربران وبسایت خود راحت کنید.
• جستجو
از بهترین ویژگیهای وبسایت، قابلیت جستجو کالا و خدمات میباشد. برای دسترسی به محتوای خدمات شما، داشتن گزینه جستجو یک امتیاز محسوب میشود. بر خلاف شبکههای اجتماعی شما در وبسایت به راحتی میتوانید کالا و خدمات خود را بوسیله جستجو کاربران در اختیار آنها قرار دهید.
• گوگل شما را به دیگران معرفی میکند
از مزیتهای بسیار فوق العاده وبسایت، ورود به موتورهای جستجو است. این امر باعث میشود که کالا و خدمات شما توسط کسانی که آنها را در سطح اینترنت جستجو میکنند دیده شود. این امر باعث رشد سریع مشاغل آنلاین میگردد.
معایب وبسایت
• هزینه بالاتر نسبت به شبکهای اجتماعی
یکی از معایب داشتن وبسایت برای مشاغل آنلاین نسبت به شبکههای اجتماعی، هزینه بالاتر آن است.
شما برای راهاندازی وبسایت خود نیازمند صرف هزینه مشخصی برای خرید دامنه، طراحی و مدیریت وبسایت خود هستید.
• داشتن دانش فنی
شما برای ایجاد و مدیریت وبسایت خود به مقداری دانش و اطلاعات پایهای نیاز دارید که بر خلاف استفاده ساده از شبکههای اجتماعی، یکی از معایب وبسایت به شمار میرود.
مزایای شبکههای اجتماعی نسبت به وبسایت
حالا که از مزایا و معایب وبسایت برای استفاده در مشاغل آنلاین آگاهی پیدا کردید، نگاهی به مزایا و معایب شبکههای اجتماعی در کسب و کار آنلاین داشته باشیم.
• رایگان بودن استفاده از شبکههای اجتماعی
یکی از مهمترین دلایل استفاده گسترده از شبکههای اجتماعی در مشاغل آنلاین، رایگان بودن آن است.
شما برای ایجاد و استفاده یک اکانت در شبکههای اجتماعی نیاز به صرف هیچ هزینهای نخواهید داشت.
• سادگی برقرار کردن ارتباط با مشتریان
به واسطه هویت اصلی شبکههای اجتماعی، ارتباط و تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی بیشتر است که این امر را به یکی از مزایای آن بدل کرده است.
• عدم نیاز به دانش خاصی
شما فقط به یک گوشی تلفن همراه و اینترنت نیاز دارید تا بتوانید فروشگاه آنلاین خود را راهاندازی کنید.
فارغ از اینکه چه مقدار اطلاعات فنی دارید، تقریبا همه میتوانند یک اکانت در شبکههای اجتماعی ایجاد کنند.
معایب شبکههای اجتماعی
• عدم جلب اعتماد
با اینکه کار در شبکههای اجتماعی راحت است اما اعتماد کردن به افراد در این پلتفرم سخت است و امکان کلاهبرداری در آنها بسیار بالاست.
• خطر فیلتر شدن
شبکههای اجتماعی همیشه در خطر فیلتر شدن هستند. این اتفاق قبلا برای تلگرام افتاده و ممکن است در آینده برای دیگر پلتفرمها نیز اتفاق بیوفتد. با فیلتر شدن شبکههای اجتماعی یک شبه تمام زحمتی که برای مشاغل آنلاین خود کشیدهایم از بین میرود.
• عمر کوتاه شبکههای اجتماعی
معمولا شبکههای اجتماعی عمر کوتاهی دارند. با آمدن شبکههای اجتماعی جدید، بعد از مدتی ممکن است تعداد زیادی از کاربران به پلتفرم جدید نقل مکان کنند که این امر سبب ضربه به مشاغل آنلاین شما میگردد.
از دیگر معایب شبکههای اجتماعی میتوان به نبود امکان متصل شدن به درگاههای بانکی، نبود امکان دسته بندی محصولات و مدیریت دشوارتر آن نیز اشاره کرد.
فارغ از اینکه شما چه نوع مشاغل آنلاینی دارید و قصد ارائه چه خدماتی را دارید، داشتن یک وبسایت حرفهای امری ضروری است.
قطعی شبکههای اجتماعی در چند روز گذشته به ما ثابت کرد که هزینه کردن در این پلتفرمها به قصد کسب درآمد میتواند درآخر موجب ضرر و زیان سنگینی برای ما شود.